Zawód kynoterapeuta pojawił się w Polsce 1 lipca 2010 r. wtedy to właśnie został on wpisany do rejestru „Klasyfikacje zawodów i specjalności”.
Według Polskiego Towarzystwa Kynoterapeutycznego (PTK): „ Kynoterapia jest standaryzowaną metodą wzmacniającą efektywność rozwoju osobowości, edukacji i rehabilitacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies.
Standardy kynoterapii, które zostały opracowane i wprowadzone przez Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne (PTK) dają Państwu gwarancję poczucia bezpieczeństwa i komfortu, że nasz zespół kynoterapeutyczny jest wykwalifikowany i kompetentny.
Zajęcia kynoterapii dedykowane są każdemu:
- dzieciom (zarówno tym w normie intelektualnej, jak i o obniżonej sprawności intelektualnej lub fizycznej),
- młodzieży (zajęcia edukacyjne, zajęcia rewalidacyjno – kompensacyjne, zajęcia resocjalizacyjne z „ trudną młodzieżą”),
- osobom starszym (doskonalenie pamięci – techniki mnemoniczne, usprawnianie funkcji wzrokowej, usprawnianie ogólnoustrojowe)
Jestem dyplomowanym kynoterapeutą działającym pod patronatem Polskiego Towarzystwa Kynoterapeutycznego. Ukończyłam w tym kierunku 8 miesięczny kurs w obrębie zawodu kynoterapeuta wpisanego do rejestru klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy MPiPS pod nr 323007.
Moim partnerem w pracy jest pies rasy labrador retriver – Walker. On również nie znalazł się w tym zawodzie przypadkowo, to certyfikowany pies terapeutyczny klasy PT1 (takich psów jest w Polsce ok. 40).
Dzięki systematycznemu szkoleniu i ciągłemu podnoszeniu jego kwalifikacji, Walker jest idealnym psem do kynoterapii.
Mają Państwo zatem pewność, że ja i mój pies nie jesteśmy przypadkowym zespołem, który swoją niekompetencją może zrobić więcej złego niż dobrego.
Rodzaje prowadzonych zajęć
- spotkania z psem – zajęcia, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy uczestnikami a psem. Działania tego rodzaju dostarczają pozytywnego ładunku emocjonalnego i satysfakcji z obcowania z psem. Przełamują lęki w kontakcie z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów, pobudzają aktywność psychoruchową.
- edukacja z psem – zajęcia takie mają na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej. Dzieci chętniej zapamiętują treści zajęć, na których bohaterem jest pies. Zwierzę jako motywator sprawia, że dzieci uczą się chętniej, szybciej i trwalej.
- terapia z psem – są to ćwiczenia ukierunkowane na konkretny cel, do takich zajęć układana jest metodyka pracy w porozumieniu ze specjalistą. Ten rodzaj zajęć jest w pełni dokumentowany, każdy uczestnik ma założona kartę zajęć, gdzie obok doboru metodyki wpisywane są również postępy i skuteczność prowadzonej terapii.
Odrębnymi zajęciami, od których zawsze zaczynam spotkanie z nowo poznanymi dziećmi to zajęcia z bezpieczeństwa w obcowaniu zarówno z psem jak i innymi zwierzętami. Poruszam tematy bezpiecznych postaw wobec psów agresywnych i nieznanych. Uczę dzieci opieki nad zwierzęciem, empatii wobec istoty żywej, a także prozaicznych rzeczy tak jak sprzątanie po własnym psie. Te zajęcia, poszerzają dziecięcą świadomość, która w dzisiejszych czasach jest podstawą bezpieczeństwa.
Każdy z rodzajów prowadzonych przeze mnie zajęć może być tematycznie dostosowany i prowadzony w porozumieniu z pedagogami, aby zachować spójność i logiczną całość, a tym samym wzmocnić efektywność zajęć prowadzonych w placówkach. Jestem bardzo otwarta na pełną współpracę, co przejawia się również w możliwości ułożenia scenariusza zajęć pod konkretny temat niezbędny do zrealizowania w granicach określonych programowo.
Co można osiągnąć przez kynoterapię
- Rozwijać mowę, wzbogacać słownictwo.
- Przełamywać lęki.
- Rozwijać funkcje poznawcze.
- Stymulować zmysły, ćwiczyć koncentrację, koordynację ruchów, orientację przestrzenną.
- Rozwijać myślenie przyczynowo – skutkowe.
- Budować poczucie własnej wartości.
- Podnosić aktywność, uczyć samodzielności.
- Łagodzić stres i samotność (szczególnie w pierwszych tygodniach i miesiącach w placówce, w najtrudniejszym okresie dla nowo przybyłych dzieci).
- Rozwijać spontaniczną aktywność.
- Uczyć właściwych postaw wobec zwierząt (dzieci stają się bardziej wrażliwe i świadome).
- Budować więzi emocjonalne, uczyć współdziałać w grupie, uwrażliwiać na problemy innych.
- Wzbogacać techniki rozwiązywania problemów interpersonalnych w sytuacjach kryzysowych.
- Wiele, wiele innych rzeczy w zależności od potrzeb!
Co jest obszarem działań kynoterapii
- motoryka duża (rozwój celowości ruchów, koordynacji ruchów),
- motoryka mała (precyzyjna),
- koordynacja wzrokowo – ruchowa,
- stymulacja sensoryczna,
- zajęcia usprawniające aparat mowy – kynologopedia,
- stymulacja w zakresie zdolności percepcji wzrokowych – wczesna diagnostyka grupy ryzyka dysleksji,
- doskonalenie pamięci,
- praca nad procesem lateryzacji (określanie schematu własnego ciała, określenie położenia, ćwiczenia prawo- lewo, góra- dół),
- usprawnienie funkcji wzrokowej (spostrzegawczość, porównywalność, odwzorowanie, dostrzeganie szczegółów),
- usprawnianie funkcji słuchowej (pamięć słuchowa, głośne czytanie, reakcje na dźwięki, podział wyrazów na sylaby),
- usprawnianie funkcji językowych,
- wspomaganie nauczania początkowego,
- zajęcia rewalidacyjno – kompensacyjne,
koszt
Ponieważ koszt zajęć uzależniony jest od bardzo wielu czynników (ilość dzieci w grupie, deklarowana ilość zajęć w danej placówce, czy zajęcia są indywidualne czy grupowe, docelowe miejsce przeprowadzenia zajęć), cena ustalana jest indywidualnie, po wcześniejszym kontakcie telefonicznym lub mailowym.